Hoe waardeer je een klein bedrijf als je het wilt verkopen – of kopen

Waar je ook bent in de levenscyclus van je bedrijf, het is belangrijk te weten hoe je een klein bedrijf kunt waarderen.

Veel of alle producten die hier getoond worden zijn van onze partners die ons compenseren. Dit kan invloed hebben op over welke producten we schrijven en waar en hoe het product op een pagina verschijnt. Dit heeft echter geen invloed op onze evaluaties. Onze meningen zijn die van onszelf. Hier is een lijst van onze partners en hier zie je hoe we geld verdienen.

Een nieuwe financieringsronde ophalen, leningen voor kleine bedrijven aanvragen, eigendom overdragen… elke financieringsgebeurtenis in het bestaan van een klein bedrijf vereist een manier om de waarde van het bedrijf te schatten. Waar je je ook bevindt in de levenscyclus van je bedrijf, je zult liever vroeg dan laat willen weten hoe je een klein bedrijf waardeert. Als je je zeker voelt van je taxatie, kun je nauwkeurig bepalen hoe je investeerders moet pitchen en geld ophalen, of de prijs van je bedrijf bepalen om de juiste koper te vinden.

Een taxatie geeft de totale waarde van je bedrijf weer. Je berekent de waarde van je bedrijf met een bepaalde formule, waarbij je rekening houdt met je activa, verdiensten, bedrijfstak, en eventuele schulden of verliezen. Ondernemers die een bestaand bedrijf willen kopen moeten ook vertrouwd zijn met taxaties, en zich op hun gemak voelen bij het schatten van de waarde, onafhankelijk van de vraagprijs van de bedrijfseigenaar of makelaar.

Als het kopen en verkopen van bedrijven een nieuwe grens voor je is, kun je een aantal online bronnen raadplegen om je te helpen de waarde van een bedrijf te bepalen. Maar ook als je niet van plan bent te verkopen of als je al een bod hebt, kan weten hoe je een bedrijf waardeert – en de waarde van je eigen bedrijf bepalen – helpen om de routekaart van je bedrijf te bepalen, plus toekomstige exit strategieën.

Inkomstenbenadering

De inkomstenbenadering voor bedrijfswaardering bepaalt de hoeveelheid inkomsten die een bedrijf in de toekomst kan verwachten te genereren. Als je de inkomstenbenadering wilt volgen, kun je kiezen uit twee veelgebruikte waarderingsmethoden.

Leestip: bedrijfswaarde berekenen

Discounted cash flow methode: Deze methode bepaalt de contante waarde van de toekomstige kasstroom van een bedrijf. De cash-flow prognose van het bedrijf wordt aangepast (of verdisconteerd) aan het risico dat de aankoop van het bedrijf met zich meebrengt. Deze aanpak werkt het best voor nieuwere bedrijven met een hoog groeipotentieel, maar die nog niet winstgevend zijn.

Kapitalisatie van winst methode: Ook de kapitalisatiemethode berekent de toekomstige winstgevendheid van een bedrijf, rekening houdend met de cash flow van het bedrijf, het jaarlijkse rendement, of ROI, en de verwachte waarde. Maar waar de discounted cash flow methode rekening houdt met meer schommelingen in de financiële toekomst van een bedrijf, gaat de kapitalisatie methode ervan uit dat de berekeningen voor een enkele periode ook in de toekomst zullen doorgaan. Gevestigde bedrijven met een stabiele winstgevendheid gebruiken dus vaak deze waarderingsmethode.

De meeste online bedrijfswaarderingscalculators gebruiken een variant van de inkomstenbenadering. Maar als je meer financiële informatie bij de hand hebt, kun je een meer uitgebreid bedrijfswaarderingshulpmiddel proberen dat zowel winst als inkomsten, en ook activa en passiva in de berekening betrekt.

Activa-gestuurde benadering

Een andere veelgebruikte methode kent de waarde van een bedrijf uitsluitend toe op basis van zijn activa. In het bijzonder berekent de Adjusted Net Asset Method het verschil tussen de activa van een bedrijf – met inbegrip van uitrusting, onroerend goed, en inventaris, en immateriële activa – en zijn passiva, die beide worden aangepast aan hun reële marktwaarde. Waardebepaling van activa is ook een prima hulpmiddel voor intern gebruik, en kan je helpen uitgaven en kapitaalmiddelen bij te houden.

Om een asset-gestuurde waardebepaling te doen, maak je een lijst van je activa en kent er een geldwaarde aan toe. Voor uitrusting of andere afschrijvende activa ligt die waarde meestal ergens tussen de verkoopprijs en de afgeschreven waarde. Een goede vuistregel is te schatten voor hoeveel een stuk uitrusting vandaag verkocht zou worden, en dat getal te gebruiken.

Omdat je vertrouwd bent met je eigen uitrusting en productie, kun je vrij nauwkeurige schattingen maken van de waarde en de afschrijving van elk van je bedrijfsmiddelen. Zelfs als je de waarde van de activa niet aanpast aan de huidige markt, kun je toch een goed idee krijgen van de materiële waarde van een bedrijf. Deze methode is vooral nuttig als je bedrijf vooral beleggingen of onroerend goed bezit; niet winstgevend is; of als je wilt liquideren. In elk van die gevallen zullen kopers geïnteresseerd zijn in de individuele waarde van je investeringen of uitrusting.

Uitgelicht: bedrijf waarderen

Marktbenadering

Zoals je uit de naam kunt afleiden, bepaalt de marktbenadering voor de waardering van een bedrijf de waarde ervan op basis van de aan- en verkopen van vergelijkbare bedrijven binnen dezelfde bedrijfstak. Deze benadering helpt je specifiek om een passende verkoop- of aankoopprijs te bepalen op basis van je plaatselijke markt. Elk bedrijf kan deze benadering van bedrijfswaardering gebruiken, zolang het maar voldoende, relevante gegevens kan verzamelen waarmee het zijn bedrijf kan vergelijken. Het kan een bijzonder nuttige benadering zijn voor snel groeiende bedrijven en industrieën.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.