Telefoonplatform vinden voor je bedrijf doe je zo

Het kiezen van de juiste beste VoIP dienst voor bedrijven kan ontmoedigend zijn. Er zijn heel wat bedrijven die beweren de beste dienst te hebben, dus uitzoeken welke je moet geloven kan een beetje verwarrend zijn.

Om je te helpen zijn hier wat tips over hoe je de juiste VoIP aanbieder kunt kiezen:

  1. Weet eerst wat VoIP is.

Voordat je een nieuwe technologie in gebruik neemt, moet je eerst je onderzoek doen om te begrijpen wat ze is en hoe ze je bedrijf zal beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor VoIP, vooral omdat het de basis zal vormen van de manier waarop je bedrijf communiceert.

Wat is VoIP?

Om de technologie te begrijpen, moeten we beginnen met de definitie van VoIP. VoIP, of Voice over Internet Protocol, is een telecommunicatie-innovatie die gebruikers in staat stelt spraakoproepen over het internet te doen. In tegenstelling tot traditionele telefoonlijnen, waar audio via ISDN reist, wordt VoIP via IP netwerken verzonden. Daardoor is het overal toegankelijk, zolang er maar een internetverbinding is. Deze mobiliteit en flexibiliteit onderscheiden de technologie van de traditionele telecommunicatie.

  1. Ken de communicatiebehoeften van je bedrijf en weet hoe VoIP die kan oplossen.

Nu je begrijpt wat VoIP is, is de volgende stap uit te zoeken hoe het je bedrijf kan helpen. Maar om dat te doen moet je eerst de zakelijke communicatiebehoeften van je organisatie in kaart brengen.

Enkele van de vragen die je met betrekking tot die behoeften kunt stellen zijn:

– Wat voor soort zakelijk telefoonnummer heeft de onderneming nodig? Heeft het een gratis nummer nodig, een lokaal nummer, een internationaal nummer, of een combinatie van die drie?

– Voert je bedrijf veel uitgaande gesprekken?

– Ontvangt je bedrijf veel inkomende oproepen? Heb je een oplossing nodig voor het routeren van gesprekken?

– Heb je meerdere locaties?

– Heb je een verspreid personeelsbestand? Heb je telewerkers of telewerkers?

– Gebruik je fax en/of zakelijke sms?

– Heb je een oplossing voor audio- of videoconferencing nodig?

– Werken je teams veel samen?

– Wil je dat je bedrijfshulpmiddelen integreren met je communicatieoplossing?

Dit zijn maar enkele van de vragen die je jezelf moet stellen als bedrijfseigenaar op zoek naar nieuwe telefoonoplossingen. Als je je bedrijfsbehoeften hebt vastgesteld, kun je beginnen met het zoeken naar VoIP aanbieders die aan je eisen kunnen voldoen.

Tip: Je bedrijfstelefoonnummer precies zoals jij dat wilt

  1. Bekijk verschillende VoIP aanbieders voor bedrijven (en wat hun plannen inhouden).

Er zijn een aantal VoIP aanbieders die aan je behoeften aan bedrijfscommunicatie kunnen voldoen – je hoeft er alleen maar één uit te kiezen. Maar laten we eerst definiëren wat een VoIP aanbieder is, zodat je weet waar je naar moet gaan zoeken.

Werknemer gebruikt persoonlijke mobiele telefoon en gratis VoIP voor het werk

Wat is een VoIP aanbieder?

Hier is de korte definitie van een VoIP provider: Het is een bedrijf dat VoIP telefoondiensten aan zijn klanten levert. In de context van dit artikel zijn de klanten in kwestie bedrijven.

Deze dienstverlenende bedrijven volgen meestal het Software as a Service of SaaS model, waarbij ze in plaats van hun VoIP diensten als on-premise oplossingen aan bedrijven te verkopen, de klanten laten intekenen op een op afstand gehoste dienst. Hierdoor hoeven bedrijven geen extra investeringen in hun eigen architectuur te doen, alleen maar om de dienst te hosten – waarvoor meestal een aantal servers en extra hardware nodig zijn. Met SaaS hoeven ze alleen een relatief vast bedrag te betalen gedurende de periode dat ze de dienst gebruiken. Als ze niet tevreden zijn met de dienst, kunnen ze zich gewoon uitschrijven en op een andere aanbieder overstappen zonder zich zorgen te maken over speciale apparatuur waarin ze al geïnvesteerd hadden alleen maar om een dienst te gebruiken.

  1. Bepaal de betrouwbaarheid en veiligheid van de VoIP aanbieder.

Zelfs als een VoIP aanbieder aan al je zakelijke communicatiebehoeften voldoet, moet je onderzoek daar niet ophouden. Je moet ook nagaan hoe ze hun dienst betrouwbaar en veilig houden.

Is VoIP veilig?

Op zichzelf is VoIP geen veilige dienst. De gegevens die het verstuurt gaan over het internet, dat een openbaar netwerk is. Dit maakt genoemde gegevens vatbaar voor onderschepping of inbreuk, vooral tijdens de transmissie.

Er kunnen echter beveiligingsmaatregelen genomen worden om gegevens tijdens VoIP gesprekken te beschermen.

Een van de meest doeltreffende veiligheidsmaatregelen die door top aanbieders worden toegepast is sterke versleuteling op hoog niveau. Encryptie is het proces waarbij gegevens, in dit geval spraakoproepen, van de oorspronkelijke vorm worden omgezet in een gecodeerde versie die alleen via een ontcijferingssleutel kan worden ontcijferd. Het is de belangrijkste maatregel om gegevens te beveiligen voor end-to-end uitzendingen over IP netwerken.

Om betrouwbaarheid te garanderen hebben de top VoIP aanbieders ook meerdere datacentra op verschillende plaatsen opgesteld. Het idee is dat meerdere servers in meerdere datacentra leiden tot redundantie in de dienstverlening. Dit betekent dat als een server uitvalt, een andere server het in real time kan overnemen. Hetzelfde geldt voor als een heel datacentrum uitvalt, een ander datacentrum kan de dienst overnemen, zodat er geen onderbreking is.

  1. Weet wat anderen over de VoIP aanbieder zeggen.

Een andere factor waar je naar moet kijken is de reputatie van de VoIP aanbieder die je voor je organisatie beoordeelt. Hoewel het moeilijk is geldige recensies van spam recensies te scheiden, is het toch de moeite waard te onderzoeken wat de mensen in het algemeen over het bedrijf denken.

Eén ding waar je naar kunt kijken is het aantal abonnees. Wanneer een provider een groot aantal gebruikers heeft, betekent dat in het algemeen dat ze door hun klanten en de industrie vertrouwd worden om betrouwbare en veilige diensten te leveren.

Tip: Lees hier wat klanten over ons zeggen

Iets anders waar je naar kunt kijken is naar de merken die de aanbieder vertrouwen voor hun communicatie. Grote merken melden zich niet zomaar aan voor een dienst; ze doen hun onderzoek en krijgen de verzekering dat ze een goed rendement op hun investering zullen krijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.